Internationalisering & Erasmus+

  

Erasmus + en Internationalisering op het Cartesius

"School buiten school":  het hart van ons internationaliseringsprogramma.
Op het Cartesius Lyceum geloven we dat leren niet stopt bij de muren van een klaslokaal. Al jarenlang werken we met volle overtuiging aan internationale uitwisselingen en samenwerkingen. 

Sinds 2014 hebben we onze deuren letterlijk en figuurlijk geopend dankzij Erasmus+: een programma dat door de EU wordt ondersteund.

Deze projecten hebben ons niet alleen in contact gebracht met scholen en organisaties uit heel Europa, maar ook met de verhalen, ervaringen en dromen van onze leerlingen en collega’s. 

Het is deze persoonlijke, maar ook professionele verbinding die ons drijft. Met ons Erasmus+ accreditatieplan, waarin vier belangrijke thema’s centraal staan, blijven we groeien: duurzaamheid, welzijn van leerlingen, creativiteit en innovatie en inclusiviteit.

Duurzaamheid: bouwen aan een groene toekomst
Samenwerken met Boskovice (Tsjechië) en Tolmin (Slovenië): in november mochten wij deze scholen verwelkomen in Amsterdam voor een project waarin groene keuzes en duurzaamheid centraal stonden. Samen onderzochten we hoe groen en duurzaam onze stad en omgeving is. Een vergelijkbaar thema hield ons in oktober bezig in Rome waar we samen met de groep uit Badajoz het thema massatoerisme en duurzame keuzes in reizen onderzochten.. In januari 2025 ontvangen we vier groepen uit Italië (Rome), Spanje (Badajoz en Tomelloso) en Roemenië (Oradea) in Amsterdam. Het thema duurzaamheid zal verder uitgediept worden via workshops, interactieve sessies en samenwerkingsopdrachten. En zodra we klaar zijn in Amsterdam, zoeken we Roemenië op de horizon: binnenkort reizen we naar Oradea om thema’s zoals vrouwelijke wetenschappers, duurzaamheid en de migratie van vogels te verkennen. Een kans om natuur en wetenschap samen te brengen!

Welzijn van leerlingen: samen sterker

"Digital Detox: Together we Thrive"  houdt zich bezig met  de vraag hoe je de constante digitale connectie doorbreekt. Samen met onze partners uit Portugal (Chaves) en Duitsland (Bad Harzburg) vonden leerlingen antwoorden en ontwikkelden ze waardevolle strategieën om het sociale welzijn te verbeteren, niet alleen wanneer ze aan het werk waren in Chaves (oktober 2024), maar ook in Amsterdam (december 2024)

Creativiteit en innovatie: grenzen verleggen
"Bridging Science and Culture" en de vraag hoe verbind je wetenschap en cultuur. Dat ontdekten onze leerlingen samen met een groep uit Lesparre-Médoc (Frankrijk). Onder begeleiding van Betapartners en UvA-wetenschappers kregen ze drie dagen lang (november 2024) de kans om ideeën te laten stromen en samen te werken aan unieke projecten die betrekking hebben op wetenschap en voornamelijk biologie en scheikunde.

Drones in het onderwijs: Binnenkort starten we een innovatief project met de Universiteit van Rome, startup GBA UG (Duitsland) en scholen uit Alhama de Murcia (Spanje), Trikala (Griekenland) en Nazilli (Turkije). Hierin onderzoeken we hoe drones kunnen bijdragen aan leren en ontdekken binnen verschillende vakgebieden op onze middelbare scholen.


Inclusiviteit en cultuur: diversiteit vieren
Reis naar Xanthi (Griekenland): In december 2024 verdiepten examenleerlingen zich in culturele inclusiviteit en erfgoed in Xanthi en de omgeving. Dit inspirerende thema krijgt in februari 2025 een vervolg op onze eigen school. 

Szeged (Hongarije): We ontvingen leerlingen en docenten die zich vol overgave richtten op erfgoed en cultuur. Hun verhalen en inzichten hebben een blijvende indruk achtergelaten in de vorm van eigen kleine musea.

Milaan (Italië): In april 2025 starten we samen met een basisschool uit Milaan een nieuw programma in Amsterdam, waarin inclusiviteit en cultuur de hoofdrol spelen.

 

Naast de reguliere samenwerking tussen de scholen en scholieren, openen we onze deuren regelmatig voor collega’s uit het buitenland. Deze uitwisselingen bieden een unieke kans om van elkaar te leren en elkaars onderwijsmethoden te ontdekken. 

Om de projecten een andere dimensie en ruimte te geven en de collega's een extra boost te geven, zijn we vorig voorjaar (2024) het CycloSchools-project: begonnen. Samen met de TU Eindhoven en NGO’s uit Berlijn, Thessaloniki en Lissabon ontwikkelen we een innovatieve lesmethode rondom circulaire economie. Middelbare scholen uit Volos (Griekenland) en Praia da Vitória (Portugal)  en wij, zijn dan het speelterrein om de methode goed, praktisch en toepasbaar in het onderwijs voor iedereen toegankelijk te maken.


Crossing borders: 
Het internationaliseringsprogramma van het Cartesius Lyceum is meer dan alleen projecten. Het is een kans om te groeien, om jezelf en anderen beter te leren begrijpen, en om samen te werken aan een wereld die openstaat voor innovatie, inclusiviteit en duurzaamheid.

Iedere leerling en collega die deelneemt aan deze programma’s draagt bij aan iets groters. Onze missie is helder: samen de wereld ontdekken en veranderen om meer over elkaar en jezelf te weten te komen!

volg ons:

Deze website maakt gebruik van cookies

Esprit Scholen neemt uw privacy zeer serieus, daarom maakt espritscholen.nl alleen gebruik van functionele cookies om de website goed te laten functioneren. De website gebruikt geen tracking of tracking cookies en toont geen advertenties. Waar het nodig is om gebruik te maken van functionaliteit van derden, wordt zoveel mogelijk gekozen voor een privacy vriendelijke oplossing.