Wat is Het Lyceum?
Onze manier van werken is ontwikkelingsgericht. We leggen daarbij de nadruk op het ontwikkelen van jezelf in verbinding met de ander. In onze lessen kun je keuzes maken en op verschillende niveaus aan het werk gaan.
Wij willen in een tijd waarin kinderen veel druk en stress ervaren, een ontspannen en tegelijk uitdagende omgeving bieden. Wij geloven erin dat uitdaging pas mogelijk is, als je daarvoor de ruimte ervaart.
Door ongelijke paden krijg je gelijke kansen!
Heterogene onderbouw
Op Het Lyceum krijg je in de onderbouw de kans om te groeien in een tempo en op een niveau dat bij je past. Op onze school ben je met een havo- of vwo advies welkom, waarbij kansengelijkheid en gemeenschapsvorming belangrijk voor ons zijn. Dat betekent dat je in de eerste drie jaren bij elkaar in de klas blijft en dat we in de les differentiëren op niveau. Zo kun je bij elk vak door goede feedback van de docent zelf bepalen of je een vak op basisniveau volgt of dat je meer uitdaging wil. Die keuze kan voor verschillende onderdelen van hetzelfde vak verschillend zijn. Na het derde leerjaar stroom je door naar de bovenbouw havo of vwo.
We werken in duidelijke, herkenbare structuren. Zo werken we met klassen, in jaarlagen en met vakken. We doen dit vanuit de visie dat je, binnen duidelijke kaders, de maximale vrijheid kunt opzoeken.
Lessen van 90 minuten
Elke les heeft een vaste structuur. Aan het begin van de les worden de leerdoelen opgesteld. Aan het eind van de les wordt gecheckt of je de leerdoelen hebt behaald. Gedurende de les worden leeractiviteiten aangeboden waarmee je de doelen kunt bereiken. We noemen het bereiken van een leerdoel een succeservaring en succeservaringen vinden wij heel belangrijk voor het leerproces. Dat maakt leren leuk en belonend.
De leeractiviteiten kunnen verschillen per leerling. Zo kun je na de klassikale instructie kiezen op welk niveau je de verwerkingsopdrachten wilt doen. Wil je de basisopdrachten doen? Of wil je juist wat uitdagendere opdrachten doen?
Natuurlijk is de docent er om je te begeleiden bij de keuzes die je maakt. Zo is er ruimte om jezelf te ontdekken.
De dagstart
Verbinding is heel belangrijk voor ons. Om een sterke gemeenschap te zijn, is het belangrijk dat iedereen die hoort bij de school zich verbonden voelt met elkaar. Daarom starten we drie keer per week met de klas bij de mentor. Niet gelijk een les maar eerst samen stil staan om daarna helemaal klaar te zijn voor de rest van de dag,
Je kunt bijvoorbeeld met elkaar bespreken wat er gebeurd is in de wereld om ons heen en hoe dat ons raakt. We kunnen het samen hebben over hoe je met elkaar samenwerkt en samenleeft op school en wat dat betekent voor je houding buiten school. Samen kijken naar wat er verder die dag op school op het programma staat, maakt dat je er helemaal klaar voor bent. Na de dagstart lezen we een half uur in stilte. Lezen is belangrijk voor je ontwikkeling en wij vinden het dan ook goed dat al onze leerlingen in de onderbouw elke week anderhalf uur lezen.
De Cartesiusmiddag
Eén keer per week kun je meedoen aan de Cartesiusmiddag. De Cartesiusmiddag is voor alle leerlingen van het Cartesius. Dus van klas 1 t/m 6 en van De Plaats en van Het Lyceum.
Je kunt dan kiezen uit verschillende activiteiten. Bijvoorbeeld meedoen aan de schoolkrant, of meedoen met de schoolband, of leren schaken, of meedoen aan schooltoneel, of deelnemen aan de debatclub. Deelname is vrijwillig, maar we proberen voor ieders interesse iets geschikts aan te bieden. Jezelf ontdekken betekent ook het ontdekken van je talenten. Tijdens de Cartesiusmiddag kun je ontdekken welke talenten je hebt of ze verder ontwikkelen.
De middag duurt van 15.15 tot ongeveer 16.45 uur.
Klassieke Cultuur
Alle leerlingen krijgen in de eerste klas het vak Klassieke Cultuur. In klas 2 en 3 kun je Latijn kiezen als extra vak. Daarnaast kun je in klas 3 kiezen voor een module Grieks. Daarna kun je door met het gymnasium in de bovenbouw en kun je een gymnasiumdiploma halen. Dus ook met een havo-advies kun je, als dat jouw ambitie is, doorstromen naar het gymnasium.
Verbindend Gezag®
Wij werken met wederzijds respect vanuit de gedachte van het verbindend gezag®, waarbij we inzetten op bijsturen en volhouden. Onze leerlingen krijgen de mogelijkheid om te herstellen, of dat nu gaat om gedrag of resultaten.
Luisteren: Het Lyceum
Annemarie Proost en Eduard van Dam, twee docenten op het Cartesius, hebben een eigen podcast 'Bij de les'. Met deze podcast volgen zij de ontwikkelingen in en buiten het Cartesius. Hieronder een aantal relevante afleveringen.