Roots and Roads

Erasmus+-project Roots and Roads.
Roots en Roads 2019-2021 ErasmusPlus project met 6 landen te weten Nederland, Turkije, Duitsland, Zweden, Griekenland en Engeland.

Istanbul (nov 2019)

Op bezoek bij Tuna Anadulu Lisesi.

Uitreiking certificaten

Stockholm (2020)

Van 26 januari - 1 februari 2020 op bezoek bij het Bromma Gymnasium in Stockholm, Zweden.

ROOTS AND ROADS (ERASMUS+ NAAR BAD AIBLING (Frauen-Insel): mei/juni 2022

Het was inmiddels de laatste meeting van ons ‘Roots and Roads” project. En op wat voor locatie mocht dat zijn! Bad Aibling (Bayern) was het doel, maar door de naweeën van  corona, geen mogelijkheid om te hosten, hebben onze Duitse collega’s ons voorgesteld om naar een eiland te gaan en in een klooster, bij de nonnen te gaan overnachten.

Ik was bang dat de leerlingen het niet zo fijn zouden vinden: op een eiland, ver weg van het vaste land, omsingeld door de vrouwen die in het klooster werken, vluchtelingen uit Oekraïne en wat lokale bevolking. Het eiland bleek een uitstekende plek, de nonnen, en voornamelijk zuster Scholastica, een voorbeeld van lopende wijsheid. Een perfecte onderwijzeres die iedereen wist te betoveren, haar helpen zou betekenen een onmogelijke samenwerking zomaar succesvol te laten worden.

Het was een bijzonder project: via enkele bumpy roads naar soms bijzondere roots, hebben we (Nederland, Turkije, Zweden, Griekenland, Engeland en Duitsland) onderzoeken verricht, presentaties gehouden, interviews gehad en allerlei activiteiten bedacht om elkaar beter te leren kennen, efficiënter met elkaar samen te werken en ruimte te maken om elkaar te begrijpen. Is het gelukt alle doelen te halen? Door corona was niet alles organisatorisch 100%, maar de menselijke relaties, de bereidheid om verder met elkaar samen te werken is er. Nu nog nieuwe doelen, geïnspireerde collega’s en enthousiaste leerlingen zoeken :). Voor volgend jaar.

Ter afsluiting, wat korte verslagjes en foto’s van ons Duitse avontuur.

De reis naar Duitsland: we kwamen zondag de negenentwintigste mei aan in München vanwaar we naar het nabijgelegen dorp Bad Aibling vertrokken. Daar aangekomen hebben we twee dagen bij een gastgezin verbleven. De eerste dag zijn we naar München gegaan en hebben we de invloeden gezien van de vele migranten die daar in de afgelopen decennia heen gekomen zijn. Na twee dagen in Bad Aibling gingen we door naar een klooster, erg rustiek. Daar vervolgden we ons programma en hebben veel nieuwe contacten gelegd: kortgezegd, een zeer geslaagde trip naar onze oosterburen! MANU (5V)

Bij Duitsland denk je al snel aan een drukke stad met veel toeristen en pretzel’s, tenminste ik dan. Bij de reis die ik de afgelopen week heb gemaakt was het een ander geval (behalve het pretzel gedeelte). We kwamen aan in een klein dorpje waar de dichtstbijzijnde supermarkt 4km verderop was, er was dus echt niks te doen en moesten onszelf vermaken. Eerst dacht ik dat het moeilijk zou worden maar de host heeft ons vermaakt en de cultuur van Bad Aibling laten zien! Oktoberfest en wiederhose, hij heeft alles uit de kast gehaald. We hebben bergen beklommen en dingen gedaan waar we in Nederland niet eens aan zouden denken. Daarna sliepen we in een klooster op een klein eiland. Ik kon me echt niet voorstellen dat iemand daar kon wonen (nog steeds niet). Alles sluit om 8 uur en er zijn alleen maar vis restaurants. Omdat ik vegetariër ben was het moeilijk voor mij om in die restaurants te eten dus moest ik het doen met het klooster voedsel (wat bijzonder teleurstellend was). Naast het eten en de stilte heb ik wel een leuke tijd gehad, de nonnen waren aardig en de mensen waren gezellig. Dat alles maakte het wel een stuk beter. Het was zeker wat anders en niet optimaal, maar een te gekke ervaring die je maar 1x in je leven mee gaat maken. And look at it on the bright side:  je kan je kinderen later leuke verhalen vertellen over je leuke reis naar Duitsland. Kort samen gevat, interessante maar leuke reis dus;) JELTJE (5V)

Afgelopen week in Duitsland is een bijzondere ervaring voor mij geweest. Het was voor mij de eerste keer dat ik meedeed aan een uitwisseling en om het kort te zeggen vond ik het geweldig. Op het begin was het even wennen, maar na een tijdje hadden we best wat vrienden gemaakt en hadden we het super gezellig met elkaar. De Duitse leerlingen gedroegen zich echt als hosts en hielpen ons met vrijwel alles. Onze gastfamilie was in de eerste instantie wel een beetje eng. We waren aan het bespreken dat ze mogelijk seriemoordenaars konden zijn en er in de krantenkoppen “Nederlandse uitwisseling studenten op brute wijze vermoord in de bergen” zou staan, maar ook dat kwam snel weer goed. Na een uurtje  of twee vonden we ze hartstikke leuk en hebben we een leuke tijd gehad met ze. Ik vond het ook leuk om te zien dat alhoewel we allemaal zo ver van elkaar af wonen, we het alsnog super gezellig konden hebben met elkaar en elkaar goed konden begrijpen. Ondanks alle leuke dingen kon ik het eten op het eiland echt niet weerstaan. Ik kan me niet voorstellen dat een beroemde kok voor ons heeft gekookt, of hij was gewoon lui. Onze docenten hebben wel heel erg meegedacht met ons en daar wil ik ze ook graag voor bedanken. Kort samengevat was het een reis geweest die ik niet ga vergeten. Erva (5V)